TAJUK 5
PENGURUSAN
AKTIVITI DALAM DAN LUAR BILIK DARJAH
PENGENALAN
Pengurusan bermaksud satu
proses mendapatkan penyertaan, kerjasama, dan campurtangan ahli untuk mencapai
objektif melalui gerakerja yang dirancang.
Bilik darjah ialah tempat berlakunya
proses P&P secara formal. Saiz bilik
darjah akan memberi kesan kepada kelancaran dan keselesaan proses P&P.
Aktiviti luar bilik darjah
ialah proses P&P dilakukan di lokasi tertentu di kawasan sekolah seperti di
dewan, kantin, taman, padang dan lain-lain.
JENIS AKTIVITI DALAM P&P
Individu
Kumpulan
Kelas
Aktiviti Individu
1. Aktiviti mengikut tahap
kebolehan murid
2.Murid bertanggungjawab
terhadap pembelajarannya
3.Murid dibimbing untuk
menguasai kemahiran
4.Guru mengawasi dan mengenal
pasti perkembangan setiap murid
5.Aktiviti P&P
berorientasikan murid
6.Murid digalakkan membuat
penilaian kendiri ke atas pencapaian mereka sendiri.
Aktiviti Kumpulan Dan Kelas
1.Murid boleh dikelompokkan di
dalam kumpulan berpencapaian yang sama ataupun
berbeza
2.Bertujuan menggalakkan
penglibatan individu dalam kumpulan
3.Pemulihan (murid membantu
ahli kumpulan yang lemah)
4.Memudahkan guru memberi
tumpuan bagi kumpulan yang sama kebolehan
Jenis Dan Bentuk Kumpulan
Kumpulan mengikut kebolehan
Kumpulan pelbagai kebolehan
Kumpulan mengikut minat
Kelebihan Aktiviti dalam bilik
darjah:
1.Mudah mengawal pergerakan murid
2.Penggunaan alat/bahan yang
optimum
3.Banyak sumber rujukan
4.Penggunaan teknologi ICT (TMK).
5.Tiada kekangan faktor cuaca dan
masa.
6.Masa P&P yang panjang.
Kelebihan Aktiviti luar bilik darjah:
1.Murid lebih teruja berkarya
2.Karya lebih berkualiti
3.Lebih merangsang percambahan idea
4.Dapat melihat dan menyentuh objek maujud.
5.Jarak antara murid lebih selesa
6.Lokasi lebih mudah dikemaskan selepas P&P.
7.Meningkatkan kreativiti guru dalam perancangan.
(Sebelum,
semasa dan selepas P&P)
TAJUK 6
PENGURUSAN SUMBER DAN BAHAN BANTU MENGAJAR
PENGENALAN
Meliputi reka bentuk dan proses menyediakan
bahan bantu sumber pengajaran dan pembelajaran, prosedur mengguna dan menyimpan
alat dan bahan, penyimpanan dan rekod stok, panduan keselamatan serta etika dan
tanggungjawab.
Pengurusan sumber dan bahan
bantu mengajar adalah untuk membantu guru, mengenalpasti dan mengaplikasikan
bahan sumber bantu pengajaran dan pembelajaran secara kolaboratif dan
koperatif.
Buat pertimbangan asas dalam
pemilihan, pembinaan dan penggunaan bahan bantu mengajar agar P&P lebih berkesan.
KERANGKA KONSEP
REKABENTUK DAN PROSES
PENYEDIAAN BBM / BBB
Senaraikan alat dan bahan
bantu
Pilih alat/bahan yang
difikirkan menarik
Tambahbaikkan (jika perlu)
Fikirkan: Adakah BBM/BBB dapat
menjelaskan konsep, menarik, merangsang minda dan deria murid, hubungan idea
lama/baru, jimat masa, atau menjana idea murid.
PROSEDUR MENGGUNA DAN
MENYIMPAN ALAT/BAHAN
Beri penerangan yang mudah
difahami murid agar bahan/alat tidak rosak dan tahan lebih lama. (Contoh: Berus
mesti dibersihkan betul-betul sebelum disimpan)
Tunjukkan cara penggunaan yang
betul. (Cara mewarna, memotong, menggunting, memegang, memanaskan dsb)
PENYIMPANAN DAN REKOD STOK
1. Senaraikan bahan yang
diperlukan
2. Buat perolehan alat/bahan
daripada
pembekal/sekolah (Nota minta).
3. Semak dan sahkan
penerimaannya.
4. Buat inventori dalam buku
stok
5. Dicadangkan dua buah buku
stok :
i. Rekod alat/bahan yang ada
ii.
Rekod barang habis guna
6. Rekodkan pergerakan
alat/bahan (KEW.PA-6)
CONTOH NOTA MINTA.
CONTOH INVENTORI
CONTOH BORANG KEW.PA-6
STOK
1. Dijalankan pada akhir
setiap tahun
2. Sebarang kerosakan,
kehilangan atau kecurian alat dan bahan hendaklah dilaporkan
kepada pihak sekolah.
3.Setiap satu item alat /
bahan kekal atau tidak kekal hendaklah dicatatkan dalam satu
borang bagi satu item. Jika ada penambahan stok, boleh diisi di
dalam borang
berkenaan sahaja.
Cecair tinner
Fabric Dye
Kertas warna
Carta PSV
Berus Lukisan
PANDUAN KESELAMATAN
1.Sediakan panduan keselamatan
dan terangkan kepada murid.
2.Alat/bahan berbahaya
disimpan di tempat tinggi atau berkunci (sukar dicapai murid).
3.Kenal pasti murid yang
bermasalah kesihatan.
4.Contoh: Guru memberi
taklimat dan demonstrasi cara-cara menghasilkan batik lukis.
5.Baca label bahan dengan
teliti.
6.Gunakan pengalaman guru
untuk menggunakan bahan / alat secara paling baik.
ETIKA DAN TANGGUNGJAWAB
1.Menentukan kecukupan semua
bekalan alat/bahan.
2.Berbincang dengan pihak
sekolah mengenai penambahan item baru (jika perlu).
3. Sentiasa dedahkan kepada
murid tentang sejarah/teknik pelukis tersohor
menggunakan kecanggihan TMK.
4.Menentukan alat/bahan
mencukupi
5.Berbincang dan menyediakan
senarai alat/bahan untuk dibeli oleh pihak sekolah.
6.Bahan audio dan video boleh
digunakan untuk meningkatkan pemahaman murid-
murid.
RUMUSAN
1. Guru
PSV bertanggungjawab mengetahui dan
memahami rekabentuk dan
proses menyediakan bahan sumber P&P.
2. Guru
arif tentang prosedur mengguna dan
menyimpan alat serta merekod stok.
3. Guru
mesti sentiasa bertindak bijak semasa menggunakan alat/bahan.
4. Utamakan keselamatan. Pastikan murid-murid
bekerja berdasarkan arahan guru.
No comments:
Post a Comment