Apresiasi bolehlah didefinisikan sebagai kajian mengenai
pelukis-pelukis atau pandaitukang mengenai
hasil-hasil seni mereka, faktor yang mempengaruhi mereka, caramereka
bekerja, bagaimana mereka memilih tema dan ‘subject matter’ serta gaya danstail
mereka .Semua ini berkait rapat dengan aspek pemahaman mereka dari aspek-aspek kognitif.Ianya juga sebagai satu penghargaan terhadap penilaian dan perasaan
terhadapsesuatu hasil seni itu. Ia boleh dikatakan sebagai pembentukan sikap,
minat dankebolehan membuat pilihan
dan ini berkait rapat dengan aspek-aspek afektif.
Menurut Smith (1966), apresiasi seni ini
memerlukan“logical operation such as defining, valuing and explaining”Pendidikan seni harus dilihat dalam skop yang lebih luas.
Umumya, para pendidik seniberanggapan Pendidikan Seni di sekolah bukan sekadar
meningkatkan kemahiran danteknik
menghasilkan karya seni sahaja.
Menurut Chapman (1978), “if treatart ifit were only a matter of learning acts an
mastering technique, we deny itsvalue and character”. Kebanyakan pendidik seni percaya bahawa melalui
apresiasi karya seni, pelajar-pelajar
dapat memahami adat, tradisi dan nilai sesuatu masyarakat.
Macfee (1961) menegaskan bahawa“…every culture, differences in value and belief are
expressed through language an artforms such
as dress, architecture an decoration…”Apresiasi seni melibatkan
sepenuhnya deria rasa/sentuh dan deria pandang. Karyaseni seperti catan,
lukisan, cetakan dipandang sementara acra dan binaan disentuh.Apresiasi seni secara aktif melibatkan penggunaan
bahasa untuk berkomunikasidengan orang lain apa yang difikirkan dan
dirasakan. Dalam konteks ini pengetahuanmengenai
seni serta perbendaharaan kata yang cukup mengenai seni yang diperlukan.
No comments:
Post a Comment